I dag står transport for rundt 30% av norske klimagassutslipp, og veitrafikk står for 56% av klimagassutslippene fra innenlands transport i Norge. Bruken av personbiler har vært økende over lang tid, og fortsetter å øke. Man ser likevel nå en stabilisering og nedgang av utslippene fra personbiler, på grunn av biodrivstoff, elektrifisering og mer effektive kjøretøy.