Gå til hovedinnhold

Klimakrisa skal ikke skape krise i fiskerinæringa!

Kystfiskerne langs norskekysten melder om dårligere lønnsomhet og svekket konkurranseevne på grunn av økende avgiftstrykk. Fiskerinæringa har i flere hundre år vært en bærebjelke i kystsamfunnene og norsk økonomi, og Senterungdommen mener en sterk næring er avgjørende i omstillinga til et fornybart samfunn. Fiskerinæringa produserer klimavennlig mat, og økt konsum av sjømat er en viktig del av klimaløsninga.

Kystfiskerne langs norskekysten melder om dårligere lønnsomhet og svekket konkurranseevne på grunn av økende avgiftstrykk. Fiskerinæringa har i flere hundre år vært en bærebjelke i kystsamfunnene og norsk økonomi, og Senterungdommen mener en sterk næring er avgjørende i omstillinga til et fornybart samfunn. Fiskerinæringa produserer klimavennlig mat, og økt konsum av sjømat er en viktig del av klimaløsninga.

I «Klimaplan 2021 – 2030» er myndighetenes ambisjon en halvering av utslippene fra innenriks sjøfart og fiske fra 2005 til 2030. For å nå dette målet skal CO2-avgifta øke fra dagens kr 590,- til kr 2000,- per tonn i 2030. Det medfører en netto prisøkning for marin diesel på kr 5,74 per liter sammenlignet med 2019, en økning på 262 prosent.

Økt CO2-avgift skal bidra til grønn omstilling i norsk næringsliv. Det er viktig, men for mange fiskere vil den økte kostnaden bli for stor til at den kan forsvares av inntektene. Utslippene skal ned, også i fiskerinæringa, men det må brukes virkemidler som gjør det mulig å kutte utslipp og fremdeles tjene penger i næringa. Teknologien for utslippsfrie båter er dessuten ikke moden enda, og full CO2-avgift oppleves av mange som en urettferdig straff. Derfor mener Senterungdommen at kompensasjonsordninga for
CO2-avgifta må videreføres og styrkes.

Mange av de store reketrålerne reiser i dag til Danmark for å fylle diesel for å unngå den særnorske CO2-avgifta. Dagens kompensasjonsordning baserer seg på førstehåndsverdien av fangsten, dermed vil trålerne som har fylt drivstoff i Danmark også kunne søke om kompensasjon. De forsyner seg da av “skattepotten” som kystfiskerne har vært med å betale inn til. For å gjøre kompensasjonsordningen mer effektiv og rettferdig må det derfor stilles krav til at drivstoffet skal være kjøpt i Norge for å kunne motta kompensasjon.

Kortreist mat, som norsk sjømat, har lavere klimaavtrykk enn mat som har blitt transportert over store avstander. For å fortsatt kunne tilby forbrukerne klimavennlig og sunn mat som bidrar til norske arbeidsplasser, mener Senterungdommen det er avgjørende å legge til rette for lønnsom næringsvirksomhet i Norge. En særnorsk CO2-avgift svekker konkurransekraften til norsk næringsliv, deriblant fiskerinæringa. For å motvirke dette bør det derfor innføres CO2-toll på importerte matvarer som kan produseres med lavere klimaavtrykk i Norge.

Senterungdommen mener fiskerinæringa er en viktig del av klimaløsninga, men at omstilling er nødvendig. Konsekvensene av feilslått politikk og CO2-avgift uten kompensasjonsordning vil være fatal for en av bærebjelkene i norsk økonomi. Alle klimatiltak i fiskerinæringa må ta hensyn til konkurransekraft, og det må utvikles reelle muligheter for grønn omstilling, både teknologisk, praktisk og økonomisk. Dette oppnår vi ved å gå i tett dialog med næringa, og gjerne gjennom en egen klimaavtale - slik som landbruksnæringa allerede har fått.

Senterungdommen mener:

  • Kompensasjonsordninga for CO2-avgifta i fiskerinæringa må videreføres og styrkes, og utformes med hensyn til den teknologiske utviklinga.
  • En klimaavtale mellom fiskerinæringa og staten skal kunne erstatte dagens CO2-avgift.
  • Refusjon av CO2-avgifta må forutsette at drivstoffet er kjøpt i Norge.
  • Det skal innføres CO2-toll for å unngå svekking av konkurransekrafta til norske fiskere.

Vedtatt av Landsstyret januar 2022