Gå til hovedinnhold

Fremtidens næringsliv krever tverrfaglig kompetanse – det må være lov å velge feil

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 er det foreslått å knytte vilkår om fullføring av en hel grad for at man skal få omgjort deler av studielånet til stipend. Originalt har 40 prosent av studielånet blitt omgjort til stipend ved å fullføre normert antall studiepoeng, men med den nye ordningen vil man kun få omgjort 25 prosent til stipend om man ikke fullfører graden sin. Å senke andelen stipend løser ikke de underliggende årsakene til at mange studenter forsinkes og dropper ut av studiet sitt. Med dette svekker man de økonomiske vilkårene studentene som trenger hjelpen mest, og truer en bredde i kunnskapen som næringslivet etterspør i stadig større grad.

Rådgivningstjenesten i både ungdomsskolen og videregående skole fungerer ikke godt nok. Det er ikke uvanlig å bytte studie, og det må også være lov. Den nye ordningen for studiestøtte legger opp til å straffe de som gjør dette. I stedet for å spare 250 millioner på de som velger feil, burde man heller bruke ressurser på tiltak som hjelper elevene med å velge rett.

Senterungdommen ønsker at rådgivningstjenesten i videregående skole skal ha kompetente fagfolk med utdanning innenfor karriererådgiving og sosialpedagogisk rådgivning. Rådgiverne må oppdatere seg etter hvert som det kommer endringer i institusjoner og tilbud. Med dette gjør man overgangen fra videregående skole til høyere utdanning enklere.

Senterungdommen vil:

  • Beholde dagens ordning for studiestøtte, og gjeldende regler for omgjøring fra lån til stipend.
  • Ha årlige innkallinger til karriererådgiving gjennom ungdomsskolen og videregående skole, med innkalling begge semestre i 10. klasse og vg3
  • Rådgivningstjenesten skal bestå av kompetente fagfolk med utdanning som er rettet enten mot karriererådgivning eller sosialpedagogisk rådgivning
  • Alle karriererådgivere må få tilbud om relevant kursing minst hvert 3. år, da det stadig skjer endringer i institusjoner og tilbud                                                          
  • Ha en tilgjengelig rådgivningstjeneste innenfor høyere utdanning, enten fysisk eller nettbasert, for å hindre frafall og sikre smidige overganger ved bytte av studie
  • Jobbe for en bedre løsning for elever som velger å gå fra Stuediespesialiserende linje til yrkesfaglig utdanning etter fullført VGS