KONKURRANSETILSYNET MÅ STYRKES
Dagligvarebransjen kan sies å være særlig syndere på dette feltet, fordi fortjenesten mellom leddene er skjult for kundene, så vel som at kjedene ofte eier store deler av verdikjeden. Da kan samme knippe mennesker tjene penger både på at varene blir produsert, solgt til grossist, deretter solgt til butikken og så til slutt solgt til sluttkunden. Hvis det blir for få og mektige aktører i et marked, kan man fort ende i en situasjon der skjulte prissamarbeid blir normen.
Konkurransetilsynet har konkurranseloven de kan slå i bordet med, men har ikke gode nok ressurser til å følge opp håndhevingen. De største selskapene har gjerne egne avdelinger kun for å håndtere det juridiske, og kan derfor kjempe godt mot myndighetenes pålegg. Derfor må Konkurransetilsynets mandat som kontrollmyndighet styrkes.
Det er ofte bonden som blir beskyldt for at vi har høye priser på matvarer, men sannheten er at bonden bare er det første av mange ledd i verdikjeden. For eksempel fikk bonden i 2024 i gjennomsnitt kr 6,54 per liter melk, mens den samme literen koster kr 22-26 i butikken. I denne prisen inngår 25% mva, transport, prisen det koster å videreforedle melken og selve pappkartongen.
Senterungdommen vil:
-
at Konkurransetilsynet skal ha nok ressurser til å håndheve konkurranseloven.
-
innføre maksimalavanser i større grad der det gir nytte for samfunnet.