Gå til hovedinnhold

Prioriter folk og næringsliv langs kysten – bygg Stad skipstunnel

Senterungdommen reagerer kraftig på regjeringens forslag om å skrinlegge Stad skipstunnel. 2 Som verdens første skipstunnel vil prosjektet gjøre passasjen forbi Stadhavet – en av de mest 3 værharde og farlige strekningene langs norskekysten – tryggere og mer forutsigbar. Tunnelen 4 vil redusere ulykkesrisikoen, styrke sjøtransporten, styrke lokal verdiskaping og bidra til både 5 kutt i klimagassutslipp, vekst i næringslivet og bosetting langs kysten.

Regjeringens beslutning om å skrinlegge prosjektet er et alvorlig tilbakeslag for distriktene, for sikkerheten til sjøfolk og for utviklingen av norsk sjøtransport. Den maritime næringen i Norge har stor verdiskapning, høy sysselsetting og er utrolig viktig for hele landet. Senterungdommen mener det er uakseptabelt å legge bort et prosjekt som allerede er vedtatt, og som har stor lokal og nasjonal betydning. Lokalsamfunn, grunneiere og næringsliv har allerede bidratt mye til å realisere prosjektet. Å skrinlegge dette nå innebærer ikke bare et alvorlig tilbakeslag for kystsamfunnene, men også et løftebrudd som svekker tilliten til nasjonale politiske beslutninger.

Stad skipstunnel vil gi tryggere forhold for skipsfarten, redusere klimagassutslipp, og samtidig skape arbeidsplasser og positive ringvirkninger for kystsamfunnene. I stedet for å skrote et prosjekt som kan gi store gevinster for både folk og næringsliv mener Senterungdommen at det er helt avgjørende at staten tar ansvar for kostnadskontroll og effektiv gjennomføring. 

Senterungdommen mener:

  • Stad skipstunnel må bygges som planlagt.
  • Prosjektet må gjennomføres innenfor realistiske kostnadsrammer med tydelig styring.
  • Massene fra tunnelen bør gjenbrukes lokalt for å skape verdier i regionen.
  • Store infrastrukturprosjekter i distriktene må prioriteres, ikke skrotes.