Dette krever en omstilling og modernisering av norske mediehus. Vi ser at mange internasjonale medier satser stort på: personifisert innhold, virtuell virkelighet, innholdsmarkedsføring og nyskapende bruk av sosiale medier.

I en mediehverdag som overflommes av falske nyheter er det nå viktigere enn noen gang å legge til rette for at Norske medieaktører skal gjennomføre sitt samfunnsmandat.

Norge er et stort og langstrakt land med mange lokale medier. Senterungdommen mener dette er en viktig del av det norske lokaldemokratiet og generell opplysning for befolkningen. Dette må vi ta vare på inn i fremtiden.

Regjeringen valgte i sitt statsbudsjett å sette av en pott på 7 millioner kroner til søknadsbaserte innovasjonsmidler som skal gå til digitalisering og innovasjon for norske medier. Senterungdommen mener dette er en sum så lav at den er ubetydelig og at den ikke bidrar til å trygge norske medier inn i fremtiden.

Senterungdommen vil:

  • Bevilge 50 millioner kroner til søknadsbaserte innovasjonsmidler som skal gå til digitalisering og innovasjon for norske medier. Ordningen skal målrettes mot små og mellomstore mediebedrifter